A portrait is commonly perceived as the representation of a human being's features, whether the face, head and shoulders or the whole body. It has always been an important theme in figurative arts and favourite with artists, who have found in it, not just a professional genre well rewarded and socially appreciated for its symbolic or celebratory value, but also an interesting opportunity to investigate the human condition in its physical and, most of all, psychological aspect. It is this latter aspect which tends to predominate nowadays, as photography has greatly undermined the function of the drawn and painted portrait as the only way to reproduce and hand down for posterity an individual's physiognomic features. But this 'documentary' aspect was, of course, only one of the features of the artistic portrait. 

Using my experience as a portrait painter, illustrator and teacher, I have tried to simplify and sum up the main problems one usually comes across when first tackling a 'generic' head drawing and, subsequently, an actual portrait or likeness. Some subjects of particular importance, e.g. drawing hands, portraits of children and elderly people, the full figure portrait, and heads with unusual features have to be dealt with in more detail and are covered in more advanced books.

Un retrato se percibe comúnmente como la representación de los rasgos de un ser humano, ya sea el rostro, la cabeza y los hombros o el cuerpo entero. Siempre ha sido un tema importante en las artes figurativas y predilecto de los artistas, quienes han encontrado en él, no sólo un género profesional bien recompensado y socialmente apreciado por su valor simbólico o celebrativo, sino también una interesante oportunidad para investigar la condición humana en su aspecto físico y, sobre todo, psicológico. Es este último aspecto el que tiende a predominar en la actualidad, ya que la fotografía ha socavado en gran medida la función del retrato dibujado y pintado como única forma de reproducir y transmitir a la posteridad los rasgos fisonómicos de un individuo. Pero este aspecto 'documental' era, por supuesto, sólo una de las características del retrato artístico.

Utilizando mi experiencia como retratista, ilustrador y docente, he tratado de simplificar y resumir los principales problemas que uno suele encontrar cuando aborda primero un dibujo de cabeza 'genérico' y, posteriormente, un retrato o una semejanza real. Algunos temas de especial importancia, p. dibujar manos, retratos de niños y ancianos, el retrato de figura completa y cabezas con rasgos inusuales deben tratarse con más detalle y se tratan en libros más avanzados.



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